Sunday, January 30, 2011

Nasi Bawang Putih

Nak rasa nasi bawang putih, marilah cuba. Resepi ini kawan emak aku yang bagi. Aku cadangkan nasi bawang putih ini sebab, setiap kali emak aku masak nasi bawang putih, kita orang adik-beradik mesti habiskannya. Tidak sempat tunggu untuk makan malam. Emak aku bekerja, jadi apabila memasak, emak aku akan budget masakannya dari lunch hingga dinner untuk kami sekeluarga. Iyelah, pasti penat bila balik kena masak lagikan. Tapi bila emak memasak nasi bawang putih ini, ermmm... kita orang mesti tidak perasan akan makan banyak. Oh! Kalau nak cuba, ini resepinya :

Bahan-bahan:
Beras 6 pot,
Halia 2 inc,
Bawang putih 1/2 labu,
Minyak masak 2 sudu makan.

Cara memasaknya :

Beras dibasuh dan sukat air seperti masak nasi biasa. Halia dikupas dan dipotong menjadi keping-kepingan. Masukkan halia ke dalam beras yang hendak ditanak tadi, Kemudian, kopek kulit bawang putih. Bawang putih ini diketuk dan dicincang halus. Panaskan minyak masak, gorengkan bawang putih hingga kekuning-kuningan. Masukkan bawang putih bersama minyaknya ke dalam periuk nasi yang sedang menggelegak (mendidih), tutup periuk nasi, tunggu hingga masak, Ia sedia dihidangkan. Untuk lebih sedap masukkan secubit garam.

Nasi ini sedap dimakan bersama ayam penyet dan sambal bawang. O, nak tahu cara masak ayam penyet dan sambal bawang? Mungkin akan diberitahu pada post yang akan datang :)

2 comments:

Anonymous said...

tq:) i nak cuba la:) nak kasi family makan:)

Lina.J said...

Good luck :)